top of page

Het geschenk

Toen ik in het voorjaar van 2021 besloot om mijn coachingspraktijk, die ik tot dan toe uitoefende in bijberoep naast mijn deeltijdse job als lerares en zorgcoördinator, tot mijn core (what’s in a name) business te maken, nam ik me voor om eindelijk de opleiding te volgen die al meerdere jaren op mijn verlanglijstje stond: de training bij Danielle Krekels van Coretalents.

Ik wist toen nog niet dat er, wanneer je eenmaal besloten hebt om een grote, beveiligde deur dicht te duwen, heel wat andere deuren als vanzelf opengaan. Opeens kwam er heel wat boeiends en nieuws op mijn pad: de kans om mijn passie, het coachen van meer- en hoogbegaafde kinderen en jongeren, uit te  leven in de multidisciplinaire groepspraktijk De Boom in Zemst, in een professioneel en hartelijk team van psychologen en psychotherapeuten én de uitnodiging van Kim Kiekens en Saskia Buyckx om het team van Spring-Stof in Leuven te versterken. Dat, naast mijn eigen, nieuwe praktijkruimte in Buggenhout en de onthaalfunctie bij Hoogbloeier.

Even twijfelde ik weer wat het volgen van de opleiding betrof, want ik wil graag de dingen goed doen (mijn natuurlijk perfectionisme, bleek achteraf) en er zijn nu eenmaal maar 24 uur in een dag …
Maar, zoals Danielle zegt, tijd is een kwestie van prioriteit, dus daar ging ik, voluit gesteund door de man die altijd in mij gelooft, zelfs mét of ondanks de grote hoeveelheid hooi die er altijd wel op mijn vork zit. Hij vond dat ik me dat
cadeau nu maar eens moest gunnen en dat we dan wel zouden zien hoe we de huishoudelijke beslommeringen zouden oplossen. En zo nam ik op vrijdag de trein naar Antwerpen voor de langverwachte opleiding tot Kerntalentenanalist.

 

En wat een cadeau was dat! Altijd begeesterend, zeer uitdagend, ongelooflijk interessant, diepgaand en intensief. Net als de groep van 8 Kerntalentenanalisten in spe waarin ik terechtkwam. Wat een  geweldig boeiende en warmhartige mensen. Wat een opdracht ook, om samen voluit voor het theoretische en zeer pittige, maar noodzakelijke, praktisch examen te gaan. Zelfs dat was een geschenk omdat het helemaal in de filosofie van de Kerntalentenanalyse zorgde voor professionaliteit, veel oog voor detail en de nodige zorgende en transpositie-empathie én vooral voor een positieve benadering van je Kerntalenten.

 

En dat is het geschenk dat iedereen zichzelf kan geven voor Nieuwjaar, voor zijn verjaardag of gewoon zomaar omdat het op je lijf geschreven wordt en je er blijvend van kan genieten, elke dag opnieuw en zeker ook op de scharniermomenten in je leven waar je belangrijke keuzes moet maken op professioneel of persoonlijk gebied. Het is als het ware je persoonlijke voorraadkamer van ingrediënten, kruiden en natuurlijke vitamines en energyboosters die je potentie, je aard en je intrinsieke motivatie bepalen en waarmee je de heerlijkste gerechten kan bereiden. En, afhankelijk van de gebruikte ingrediënten, zijn er 3²³ mogelijke recepten voor gerechten (94 143 178 827 mogelijke Kerntalentenconstellaties dus).

 

Een Kerntalentenanalist vertrekt niet vanuit de bereide schotel om de gebruikte ingrediënten uit te zoeken. Hij/zij gaat met jou naar je kindertijd en herontdekt samen met jou het speelgoed en de spelletjes waarvan je als kind hebt genoten. De Kerntalentenanalist is breed onderlegd en getraind om op basis hiervan de schatkamer aan ingrediënten die je van nature in huis hebt (en dus niet moet gaan kopen of leren kweken elders), bloot te leggen en ‘uit te pakken’. En dat is uniek, want  andere methodes die dit willen benoemen, vertrekken vanuit het opgediende gerecht: de (jong)volwassene die via heel wat ervaringen en levenslessen geleerd heeft om bepaalde compromissen te aanvaarden en soms/vaak ook in een bepaalde routine terechtgekomen is  en dénkt iets leuk te vinden. De gebruikte ingrediënten blijven dan beperkt, want hij/zij weet niet dat hij/zij bepaalde ingrediënten in huis heeft of, erger nog, een aantal ervan zijn buitenshuis gezocht en dus niet van nature, niet eigen aan deze (jong)volwassene.

 

Dit impliceert dat je, elke dag opnieuw, bepaalde sterke Kerntalenten niet inzet, dat bepaalde Kerntalenten dus latent aanwezig zijn en dat je aan de slag gaat met verworven competenties die je misschien wel goed onder de knie hebt, maar die van jou energie vragen i.p.v. je energie te geven.  Wanneer je teveel een beroep moet doen op ‘geleende’ competenties en te weinig je eigen, natuurlijke Kerntalenten kan uitleven, voel je een gemis, een knagende honger of zelfs frustratie. Teveel aan de slag moeten gaan met kleine Kerntalenten of te weinig de sterke kunnen inzetten, kan leiden tot een burn-out of een bore-out.

Een Kerntalentenanalyse is geen coaching. Het is een verslag van jouw kleine, halve en sterke Kerntalenten, hoe ze op mekaar inspelen, hoe je er maximaal van kan genieten en welke gevolgen dat heeft voor jouw energiepeil. Op basis van deze analyse kan je energiek verder, want je krijgt inzicht in je ware aard, je potentieel en je intrinsieke motivatie (gebaseerd op je leukertjes in je kindertijd, dus nog voor je ging inspelen op wat van je verwacht werd, nog voor je je misschien wel sociaal wenselijk ging gedragen).  
Wanneer je, in de loop van je leven en doorheen je carrière bepaalde gewoonten aangeleerd hebt die in strijd zijn met je Kerntalentenconstellatie, dan kan een coach op basis van de analyse met jou dieper gaan uitzoeken hoe je hieraan kan werken zodat je alsnog je sterke Kerntalenten maximaal kan inzetten.

In een maatschappij waarin we sowieso allemaal langer moeten werken en waarin de theoretische jobinhoud soms sterk verschilt van de dagdagelijkse praktijk, is het meer dan ooit belangrijk om je Kerntalentenconstellatie te kennen. Het is dan ook de droom van de Kerntalentenanalist dat elke werkgever rekening houdt met de Kerntalenten van alle medewerkers en op basis daarvan de juiste man of de juiste vrouw inzet en het werk verdeelt, rekening houdend met hun sterke Kerntalenten.

Als ‘geboren’ lerares én zorgcoördinator met toch wel passende, sterke Kerntalenten, stelde ik zelf vast dat mijn onderwijsomgeving zo anders was geworden dan 30 jaar geleden dat ik elke dag opnieuw veel kleine Kerntalenten moest inzetten en mijn sterke te weinig kon uitleven. Ik zat al meerdere jaren in een bore-out en zocht actief, via cursussen en mijn vrijetijdsbesteding, naar mogelijkheden om dat laatste toch te kunnen doen. Ik introduceerde nieuwe ideeën op school, werd gestimuleerd om ze uit te werken en klopte jarenlang ontelbaar veel uren, mijn loyaliteit tegenover de school was dan ook zeer groot. Ik stond toen zeer dichtbij een burn-out.

Als coach in bijberoep (op dat moment) en als zorgcoördinator was ik zeer veel bezig met jongeren rond motivatie, onderpresteren, meer- en hoogbegaafdheid, en de ‘goesting’ in leren. Ik voelde dat de gouden kooi van het onderwijs een strak gareel geworden was dat me letterlijk en figuurlijk in ademnood bracht en ik deed wat ik elke dag probeerde te bewerkstelligen bij de jongeren die ik begeleidde: proactief iets ‘ondernemen’. Als leerkracht zit het voorleven en authentiek zijn er natuurlijk serieus ingebakken …

Het geschenk van de Kerntalentenanalyse en de daarbij horende keuzes, heb ik, via een energievretende omweg, dus ook een beetje van mijn vorige werkgever gekregen.

 

Dankjewel aan iedereen voor dit geweldige geschenk!
Ik hoop er de volgende 50 jaar nog veel deugd van te hebben!

Op zoek naar dit geschenk voor het leven?

Veerle Cool, MOre coaching

bottom of page